fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Welkom in groep 1/2 A

Beste ouders,

 

We zijn alweer in de tweede schoolweek van schooljaar 2020 /2021

De kinderen en de juffen moesten aan elkaar wennen.

Voor een aantal kinderen is er wat veranderd.

Voor veel kinderen ook een nieuw lokaal.

Het aan elkaar wennen is soepel verlopen.

Al snel was iedereen op zijn of haar gemak.

En nu is het alweer heel gewoon. 

Het ophalen op het plein.

Het netjes in de rij meelopen.

 

Wat helpt.

Weten hoe alles gaat.

Regelmaat ondervinden in wat je kunt verwachten.

Het geeft de kinderen rust en zelfvertrouwen.

Zo beginnen beiden juffen, juf Jacqueline en juf Jetta, de ochtend met de routines.

In de kring ligt je naamkaartje.

Zo weet je waar je mag zitten.

De kinderen worden welkom geheten.

Ieder kind krijgt even de aandacht.

 

Iedere dag zijn twee kinderen aan de beurt om hulp kinderen te zijn.

Deze kinderen overleggen met elkaar en vertellen de juf en de kinderen de naam van de dag.

Een lied van de week volgt.

Dan bespreken we de dagritme kaarten met elkaar.

Met welke  activiteit starten we en welke activiteiten volgen daarna.

Dan tellen we met behulp van rietjes hoeveelste schooldag het is.

Voor elke dag staat er een rietje in de pot.

Het cijfer wordt besproken en door een van de hulp kinderen op geschreven.

(Dit gaat door tot dag 100. En dan is het feest!)

Dan grabbelen we twee nieuwe namen uit de glazen pot. De namen staan op stuiterballetjes. De kinderen vinden het altijd weer spannend. Wie zit er morgen naast de juf?

Vervolgens worden er liedjes gezongen.

 

Ik geef u hier bij wat linken:

Welkom, welkom:

https://www.youtube.com/watch?v=GRIMBZbS5YQ

 

Dankuwel voor de sterren en de maan.

https://www.youtube.com/watch?v=xJQ6z6SKDH4

 

Elke dag:

https://www.youtube.com/results?search_query=elke+dag+kinga+ban

 

En voor de afsluiting van de dag:https://www.youtube.com/watch?v=UW1Fyrlq0_Y

 

Leuk om thuis met uw kind te zingen.

En een dansje mag altijd gemaakt worden.

Zo hebben de kinderen wat beweging en plezier en kunnen ze de activiteit er na weer goed mee doen en weer rustig luisteren.

Er wordt iedere dag of een gedeelte van het Bijbelverhaal verteld of er is een verwerking hiervan.

Zo luisteren we naar  en bespreken we de verhalen van Mozes.

 

Zo werken wij:

We werken vanuit een thema.

We zijn begonnen met het thema: Ik ga naar school.

Per thema kiezen we een letter. Dit was dit keer de i van het woord ik.

Voor de kinderen die al meerdere letters kennen bespreken en bekijken we de hele zin.

 

Taal:

Rondom het thema worden er taallessen gegeven. 

Zo luisterden we naar de eerste klank van woorden als: school, raam, tafel, kast, stoel.

Worden boeken met dit thema voorgelezen.

Woorden bedacht met elkaar.

 

Rekenen:

En worden er rekenlessen gegeven.

Met rekenen zijn we begonnen met tellen.

Hoe ver we tellen is per kind verschillend.

Van 1 tot en met tien staat centraal.

Voor wie kan en wil hebben we zelfs tot 100 geteld.

 

Engels:

Met Engels hebben we ook de woorden rondom dit thema geleerd.

Zo kan het gebeuren dat één van de kinderen vraagt op een bepaald moment; teacher can I go to the toilet?

En bij  terugkomst meldt : teacher, the toilet is nat! Tja, dat laatste woord hebben we nog niet in het Engels geleerd. Maar hoe mooi is dat. Een kleuter die onbevreesd het geleerde in praktijk brengt?

Spel:

Verder wordt er ook veel vrij gespeeld. Mogen ze zelf bepalen en hun fantasie en creativiteit gebruiken.

Zo is er een ijswinkel in de gang. Natuurlijk gaan  de juffen ook een ijsje eten.Dat vinden de kinderen erg leuk, dat de juf ook meedoet.

 De kinderen leren zo spelenderwijs wat je zegt en doet wanneer je een ijsje gaat kopen en verkopen.

Ook is er veel materiaal in de kasten waar ze al spelend ook veel van leren.

 

Vriendjes maken:

De groepsvorming: Er zijn kinderen die wat kinderen van het schooljaar ervoor missen. Waar ze zich toen prettig bij voelden en graag mee speelden.

 Na de vakantie zijn veel kinderen naar groep 3 gegaan Of zijn bij hun vorige juf gebleven.

Door middel van kennismakingsspelletjes en stimulerende activiteiten om samen te werken is het proces van nieuwe vrienden maken in volle gang.

Veel jonge kinderen wisselen nog regelmatig van beste vriendje. Dit is passend voor hun leeftijd. Ook zijn er nog kinderen die meer naast dan met elkaar spelen. Andere hebben hun favoriet.

Het aan elkaar wennen en het leren samenspelen en werken wordt op een rustige en speelse manier gemotiveerd en begeleid.

Maakt u vooral niet te veel zorgen. Het groepsproces heeft voor ons deze eerste weken prioriteit.

Heeft u toch zorgen of gewoon een vraag. Wij zijn per mail te bereiken. En zullen u zo spoedig mogelijk antwoord geven. En bellen u graag desgewenst even op. Wij als leerkrachten van de groep zijn het beste op de hoogte van uw kind en zijn of haar gedrag en ontwikkeling. Dus is dit de kortste weg wanneer u informatie wilt of informatie wilt geven over uw kind.

Maandag en dinsdag staat juf Jacqueline voor de groep en woensdag, donderdag en vrijdag juf Jetta.

Nog even dit:

De kinderen van de BSO. Graag veranderingen van dag ook doorgeven aan de leerkrachten. Dit kan per mail.

Dit om verwarring en verdriet te voorkomen bij uw kind. Ook is het veiliger wanneer we precies weten aan wie we uw kind en welke  dag moeten afgeven.

 

Zorg ook dat u goed zichtbaar aan het hek staat.

 

Binnenkort spreken we elkaar.

Vriendelijke groet juf Jacqueline en juf Jetta.